Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Niepubliczna Szkoła Podstawowa
Akademia Wyobraźni 

Nasza wizja szkoły

Chcemy aby nasza szkoła opierała się na edukacji demokratycznej, która jest modelem nauczania, odzwierciedlającym zasady działania społeczeństwa demokratycznego w edukacji. Oznacza to, że uczniowie w głównej mierze decydują jak i czego się uczą, a zatem biorą odpowiedzialność za cały proces. Ideą edukacji demokratycznej jest brak przymusu oraz indywidualizm.

Szkoły demokratyczne działają zgodnie z zasadą, że każdy uczeń ma prawo decydować o czasie i procesie swojego rozwoju. Ich celem nie jest zdobycie teoretycznej wiedzy ogólnej, ale wykształcenie w młodym człowieku cech, które są niezbędne do znalezienia w przyszłości dobrej pracy – indywidualizmu, kreatywności, logicznego myślenia, umiejętności wyciągania wniosków, samodzielności i odpowiedzialności. Poza tym uczniowie mają możliwości zdobycia kompetencji społecznych, uczą się budowania relacji, rozwiązywania problemów, osiągania założonych celów, zasad społecznych, radzenia sobie ze stresem, a także rozwijają się w interesujących ich kierunkach.
Edukacja demokratyczna pozwala na eksperymentowanie, odchodzi od sztywnych ram, w których uczeń musi zrealizować narzucony mu program. Opiera się na idei mówiącej, że nauka jest prawem, a nie obowiązkiem człowieka. Inną rolę pełni również nauczyciel. Po pierwsze, nie narzuca on swojego punktu widzenia. Rolą nauczyciela jest pomaganie uczniom w tym, czego sami nie potrafią zrobić.
Decyzje dotyczące bieżących spraw, sposobów działania czy rozwiązań konfliktów, podejmuje się wspólnie drogą głosowania. Głos ucznia ma tę samą wagę, co głos nauczyciela. Uczestnictwo w tworzeniu zasad sprawia, że dzieci chętniej ich przestrzegają. Poza tym są świadome, że ich decyzje wpływają na rzeczywistość. W ten sposób doświadczają ciężaru konsekwencji na własnej skórze.
Ponadto: ruch i aktywność ucznia na pierwszym miejscu, 10 -12 osobowe klasy, brak dzwonków, praca projektami, błąd jako sposób na zdobywanie wiedzy, współpraca a nie rywalizacja, samodzielność dzieci, oceny jako drogowskaz a nie wyznacznik. ​

Więcej informacji już wkrótce...